Hotărâre nr. 215/2012 din 20/03/2012 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 202 din 27/03/2012 privind aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2012-2015, a Inventarului măsurilor preventive anticorupţie şi a indicatorilor de evaluare, precum şi a Planului naţional de acţiune pentru implementarea Strategiei naţionale anticorupţie 2012-2015 |   |
Indicator extern | Constatări | Ţinta de atins până în 2015 | |
Indicele de percepţie a corupţiei 2011 | Aproximativ trei sferturi din ţările care compun acest index au un scor inferior valorii de 5 (pe o scară de la 0 - nivel ridicat de corupţie la 10 - nivel ridicat de integritate). | 6,37 - media UE | |
România se numără printre acestea, cu un scor de 3,6. | |||
Barometrul global al corupţiei 2010 | 87% dintre respondenţii români consideră că nivelul corupţiei din România a crescut în ultimii 3 ani. | 73% - media UE | |
Partidele politice şi Parlamentul sunt considerate instituţiile cele mai afectate de corupţie (cu un scor de 4,5), urmate îndeaproape de justiţie (4), poliţie (3,9) şi funcţionari publici (3,8). | Media UE 4,4 (partide politice), 3,5 (Parlament), 3,4 (justiţie), 3,1 (poliţie), 3,5 (funcţionari publici) | ||
Numai 7% dintre respondenţi apreciază ca eficiente eforturile curente ale Guvernului de a lupta împotriva corupţiei. | 26% - media UE | ||
Sondaj al Băncii Mondiale4 asupra mediului de afaceri şi performanţelor investiţionale 2005-2008 | Mediul de afaceri din România consideră corupţia ca o problemă majoră în a face afaceri (a treia ca importanţă din 14). | Corupţia nu mai este identificată de mediul de afaceri în top 5. | |
Raportul global privind integritatea 2010 | Steag roşu la capitolul cereri de informaţii guvernamentale | Steguleţ verde | |
Trei steaguri portocalii la transparenţa finanţării partidelor politice, supravegherea companiilor cu capital majoritar de stat şi aplicarea legii: garanţii şi profesionalism privind conflictele de interese | Steguleţ verde | ||
Raportul naţiuni în tranziţie 2011 |
Evaluarea stagnează la 4,00. | 3,27 - media UE pentru anul 2010. |
Obiectiv specific 1. Remedierea vulnerabilităţilor specifice instituţiilor publice prin implementarea sistematică a măsurilor preventive |
Obiectiv specific 2. Creşterea transparenţei instituţionale prin sporirea gradului de disponibilitate a datelor publice deschise (open data6) puse la dispoziţie de către autorităţile publice |
Obiectiv specific 3. Consolidarea integrităţii şi transparenţei sistemului judiciar prin promovarea măsurilor anticorupţie şi a standardelor etice profesionale |
Obiectiv specific 4. Creşterea transparenţei finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale |
Obiectiv specific 5. Consolidarea integrităţii în rândul membrilor Parlamentului |
Obiectiv specific 6. Creşterea eficienţei mecanismelor de prevenire a corupţiei în materia achiziţiilor publice |
Obiectiv specific 7. Promovarea unui mediu de afaceri concurenţial, corect şi integru |
Obiectiv specific 8. Consolidarea integrităţii, eficienţei şi transparenţei la nivelul administraţiei publice locale |
Obiectiv specific 1. Dezvoltarea componentei anticorupţie a curriculumului de formare continuă pentru personalul propriu al instituţiilor publice |
Obiectiv specific 2. Creşterea gradului de informare a publicului cu privire la impactul fenomenului de corupţie |
Obiectiv specific 1. Continuarea progreselor deja înregistrate în procesul de investigare cu imparţialitate şi soluţionare de către instanţe a faptelor de mare corupţie şi la nivel local (BM 3 şi 4) |
Obiectiv specific 2. Îmbunătăţirea calitativă şi cantitativă a activităţii de monitorizare şi evaluare a averilor şi a intereselor, astfel încât să se obţină efecte disuasive, care să permită limitarea cazurilor de averi nejustificate, conflicte de interese sau incompatibilităţi (BM 2) |
Obiectiv specific 3. Asigurarea protecţiei efective a intereselor financiare ale UE în România, prin mijloace legislative, operaţionale şi informaţionale specifice (BM 4) |
Obiectiv specific 4. Consolidarea mecanismelor de control administrativ |
Obiectiv specific 5. Creşterea gradului de recuperare a produselor infracţiunilor urmând cele mai bune practici din alte state membre UE şi consolidarea practicii judiciare |
Obiectiv specific 1. Aprobarea planului sectorial şi autoevaluarea periodică a gradului de implementare a legislaţiei naţionale anticorupţie, în special a măsurilor preventive |
Obiectiv specific 2. Monitorizarea implementării planului sectorial şi participarea la sistemul naţional de monitorizare a SNA |
Nr. | Măsură preventivă | Sediul materiei | Indicatori relevanţi | |
1. | Cod etic/deontologic/ de conduită |
Legea nr. 7/2004 privind Codul de conduită a funcţionarilor publici, republicată Legea nr. 477/2004 privind Codul de conduită a personalului contractual din autorităţile şi instituţiile publice Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare Hotărârea Guvernului nr. 991/2005 pentru aprobarea Codului de etică şi deontologie al poliţistului Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 328/2005 pentru aprobarea Codului deontologic al judecătorilor şi procurorilor Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern/managerial, cuprinzând standardele de control intern/managerial la entităţile publice şi pentru dezvoltarea sistemelor de control intern/managerial, republicat Ordine interne/memorandumuri |
Număr de sesizări privind încălcări ale normelor Număr de sesizări în curs de soluţionare Număr de sesizări soluţionate Durata procedurilor Număr de decizii prin care s-a confirmat încălcarea normei Număr de măsuri dispuse diferenţiate pe tipuri Număr de decizii ale comisiei anulate sau modificate în instanţă Gradul de cunoaştere de către angajaţi a normelor (chestionare de evaluare) Număr de activităţi de formare privind normele de conduită Număr de persoane care au fost instruite prin intermediul acţiunilor de formare profesională Număr de măsuri administrative adoptate pentru înlăturarea cauzelor sau circumstanţelor care au favorizat încălcarea normelor Număr de persoane per instituţie care au săvârşit abateri disciplinare Număr de persoane care au săvârşit în mod repetat abateri de la normele respective | |
2. | Declararea averilor | Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare |
Număr de persoane care au obligaţia depunerii declaraţiei de avere Număr de persoane care nu au depus în termen declaraţii de avere Număr de persoane care nu au depus declaraţii de avere Număr de sesizări ale ANI Număr de decizii ANI ca urmare a sesizărilor transmise de instituţie Număr de decizii ale ANI puse în aplicare Număr de hotărâri ale instanţelor de judecată ca urmare a sesizărilor ANI Număr de măsuri administrative adoptate pentru înlăturarea cauzelor sau circumstanţelor care au favorizat încălcarea normelor privind declararea averilor Număr de consultaţii oferite de persoanele responsabile pentru implementarea prevederilor legale privind declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese Gradul de cunoaştere de către angajaţi a normelor privind declararea averilor (chestionar de evaluare) Număr de activităţi de formare privind declaraţiile de avere Număr de persoane care au fost instruite prin intermediul acţiunilor de formare profesională | |
3. | Declararea cadourilor | Legea nr. 251/2004 privind unele măsuri referitoare la bunurile primite cu titlu gratuit cu prilejul unor acţiuni de protocol în exercitarea mandatului sau a funcţiei | Număr de cadouri primite şi înregistrate în registru Publicarea anuală a inventarului pe site-ul instituţiei Număr de situaţii în care s-a achiziţionat cadoul Valoarea cadourilor achiziţionate Valoarea cadourilor primite (per cadou şi în total) Valoarea bunurilor valorificate | |
4. | Conflicte de interese | Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare Codul penal |
Număr de declaraţii de abţinere Număr de situaţii în care superiorul ierarhic a dispus înlocuirea persoanei aflată în situaţia de potenţial conflict de interese Număr de sesizări primite de instituţie de la terţe persoane cu privire la existenţa unui conflict de interese Număr de decizii ANI prin care s-a constatat starea de conflict de interese Număr de sesizări ale parchetului privind posibila săvârşire a infracţiunii de conflicte de interese Număr de rechizitorii/condamnări privind săvârşirea infracţiunii de conflicte de interese Gradul de cunoaştere de către angajaţi a normelor privind conflictul de interese (chestionar de evaluare) Număr de activităţi de formare Număr de persoane care au fost instruite prin intermediul acţiunilor de formare profesională | |
5. | Consilier de etică | Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare Legea nr. 7/2004 privind Codul de conduită a funcţionarilor publici, republicată |
Număr de şedinţe de consultare Număr de angajaţi care au beneficiat de consiliere Număr de speţe, diferenţiate pe tipologii de dileme etice Gradul de cunoaştere de către angajaţi a normelor privind consilierul etic (chestionar de evaluare) Gradul de popularizare a rolului consilierului de etică Număr de activităţi de formare Număr de persoane care au fost instruite prin intermediul acţiunilor de formare profesională Notă: Raportările vor cuprinde inclusiv informaţiile şi datele prevăzute în Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici nr. 4.500/2008 pentru stabilirea unui cadru unitar privind metodele de completare şi transmitere a datelor şi informaţiilor referitoare la respectarea normelor de conduită de către funcţionarii publici şi la implementarea procedurilor disciplinare | |
6. | Incompatibilităţi | Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare |
Număr de persoane aflate în stare de incompatibilitate Număr de sesizări ale ANI formulate de către instituţie Număr de sesizări primite de instituţie de la terţe persoane cu privire la existenţa unei incompatibilităţi Număr de decizii ale ANI cu privire la constatarea unor incompatibilităţi Număr de măsuri administrative adoptate pentru înlăturarea cauzelor sau circumstanţelor care au favorizat încălcarea normelor privind incompatibilităţile Gradul de cunoaştere de către angajaţi a normelor privind conflictul de interese (chestionar de evaluare) Număr de activităţi de formare Număr de persoane care au fost instruite prin intermediul acţiunilor de formare profesională | |
7. | Transparenţă în procesul decizional |
Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, cu completările ulterioare | Număr de anunţuri publice privind proiectele de acte normative Număr de recomandări transmise de societatea civilă privind completarea sau modificarea proiectelor de acte normative, diferenţiate pe tipologii Gradul de acceptare şi preluare al recomandărilor formulate de societatea civilă cu privire la proiectele de acte normative supuse consultării publice (ca procent între numărul total de recomandări transmise şi numărul de propuneri efectiv preluate) Număr de şedinţe publice Număr de participanţi la şedinţele publice Număr de plângeri în justiţie privind nerespectarea prevederilor legale de către instituţie Numărul şi tipul de sancţiuni dispuse pentru încălcarea obligaţiilor legale Număr de activităţi de pregătire profesională a personalului din administraţia publică Număr de persoane care au fost instruite prin intermediul acţiunilor de formare profesională | |
8. | Acces la informaţii de interes public | Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare | Număr de solicitări de informaţii de interes public Număr de răspunsuri comunicate Număr de răspunsuri formulate cu întârziere, faţă de termenul legal Număr de solicitări de informaţii de interes public la care nu s-a răspuns Număr de reclamaţii administrative Număr de reclamaţii administrative soluţionate pozitiv Număr de reclamaţii administrative soluţionate negativ Număr de plângeri în instanţă Numărul şi tipul de sancţiuni dispuse pentru încălcarea obligaţiilor legale Număr de activităţi de pregătire profesională a personalului din administraţia publică Număr de persoane care au fost instruite prin intermediul acţiunilor de formare profesională | |
9. | Protecţia avertizorului de integritate | Legea nr. 571/2004 privind protecţia personalului din autorităţile publice, instituţiile publice şi din alte unităţi care semnalează încălcări ale legii | Număr de sesizări Numărul şi tipul normelor încălcate (structurate sub forma unui compendiu) Număr de regulamente interne armonizate cu prevederile legislative Număr de instituţii în care există persoane special desemnate pentru a primi sesizările avertizorilor de integritate Număr de instituţii în care există implementat un mecanism cu privire la protecţia avertizorilor de integritate Număr de măsuri administrative adoptate pentru înlăturarea cauzelor sau circumstanţelor care au favorizat încălcarea normelor, diferenţiat pe tipologii Număr de situaţii de represalii la locul de muncă Număr de plângeri depuse în instanţă Număr de situaţii în care au fost acordate compensaţii avertizorilor de integritate Număr de activităţi de pregătire profesională a personalului din administraţia publică Număr de persoane care au fost instruite prin intermediul acţiunilor de formare profesională | |
10. | Distribuirea aleatorie a dosarelor/sarcinilor de serviciu | Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 387/2005 pentru aprobarea Regulamentului de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti, cu modificările şi completările ulterioare Regulamente, ordine interne |
Număr de persoane desemnate cu repartizarea aleatorie a cauzelor/sarcinilor de serviciu Număr de nereguli apărute în sistemul de distribuire aleatorie, diferenţiat pe tipologii Număr de măsuri luate de preşedintele instanţei/conducătorul instituţiei pentru remedierea neregulilor constatate | |
11. | Interdicţii după încheierea angajării în cadrul instituţiilor publice (Pantouflage) | Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare [art. 94 alin. (3)] Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora [art. 13 alin. (1)] |
Număr de regulamente interne care prevăd procedura monitorizării situaţiilor de pantouflage Număr de instituţii în care există implementat un mecanism cu privire la monitorizarea situaţiilor de pantouflage, inclusiv prin desemnarea unor persoane cu atribuţii speciale în acest sens Număr de persoane care au desfăşurat activităţi de monitorizare şi control cu privire la societăţi comerciale şi care au ieşit din corpul funcţionarilor publici Numărul persoanelor care îşi desfăşoară activitatea/dau consultanţă în cadrul regiilor autonome, societăţilor comerciale ori în alte unităţi cu scop lucrativ din sectorul public, în termenul de 3 ani după ieşirea din corpul funcţionarilor publici (dintre acele persoane care au interdicţie conform legii) Număr de măsuri adoptate pentru remedierea situaţiilor de pantouflage, diferenţiat pe tipuri Număr de încălcări ale prevederilor art. 13 alin. (1) constatate Numărul solicitărilor către instanţa de judecată pentru anularea contractului de finanţare în caz de încălcare a art. 13 alin. (1) Numărul sancţiunilor aplicate de către instanţe Număr de societăţi comerciale în care îşi desfăşoară activitatea persoane care au derulat anterior activităţi de monitorizare şi control şi care intră sub incidenţa art. 13 alin. (1), diferenţiat pe domenii majore de activitate | |
12. | Registrul abaterilor de la conduită ale demnitarilor, funcţionarilor publici şi personalului contractual cu atribuţii în domeniul protecţiei intereselor financiare ale UE |
Act normativ | Numărul şi tipul normelor încălcate (structurate sub forma unui compendiu) Număr de măsuri administrative adoptate pentru înlăturarea cauzelor sau circumstanţelor care au favorizat încălcarea normelor, diferenţiate pe tipuri Notă: Acest indicator va fi monitorizat după adoptarea actului normativ. Termen: semestrul I 2014 | |
13. | Codul de conduită al personalului cu atribuţii de control în domeniul protecţiei intereselor financiare ale UE |
Act normativ Ordine interne |
Număr de sesiuni de informare/prezentare Număr de persoane participante la acţiunile de informare/prezentare Numărul şi tipul normelor încălcate (structurate sub forma unui compendiu) Număr de măsuri administrative legislative adoptate în vederea remedierii eventualelor lipsuri Vor fi avuţi în vedere şi indicatorii prevăzuţi la pct. 1. Notă: Acest indicator va fi monitorizat după adoptarea actului normativ. Termen: semestrul II 2013 |
Nivel | Descriere | Indicatori | Surse de verificare | Riscuri | Responsabil | Resurse | Termen | |
OBIECTIV GENERAL 1 - PREVENIREA CORUPŢIEI ÎN INSTITUŢIILE PUBLICE | ||||||||
Obiectiv specific 1.1 | Remedierea vulnerabilităţilor specifice instituţiilor publice prin implementarea sistematică a măsurilor preventive | |||||||
Măsura 1.1.1 | Autoevaluarea periodică a gradului de implementare a măsurilor preventive obligatorii (enumerate în anexa nr. 2 la hotărâre) | Date şi informaţii colectate pentru toţi indicatorii cuprinşi în inventar | Raport autoevaluare iniţial elaborat şi transmis Secretariatului tehnic al SNA | Inexistenţa unui mecanism de colectare sistematică a datelor solicitate Absenţa procedurilor de lucru | Coordonatorul planului sectorial | În limita bugetului aprobat | Semestrul I 2012 şi semestrial | |
Măsura 1.1.2 | Intensificarea activităţilor de implementare a sistemelor de control intern/managerial la ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetului oricărui fond special, incluzând instituţiile publice din subordine1 | Nr. procedurilor elaborate Nr. de funcţii sensibile inventariate Nr. de riscuri identificate, evaluate şi înregistrate în Registrul riscurilor Gradul de conformitate a sistemului de control intern/managerial la data de 31.12.20... |
Programul de dezvoltare a sistemului de control intern/managerial aprobat Proceduri aprobate Proces de inventariere a funcţiilor sensibile finalizat Registrul riscurilor completat Raport asupra sistemului de control intern/managerial la data de 31.12.20... |
Neevaluarea aprofundată a tuturor standardelor de control intern/managerial | Conducerea instituţiei publice | În limita bugetului aprobat | Măsură cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Măsura 1.1.3 | Introducerea treptată la nivelul instituţiilor publice a unei metodologii unitare de evaluare a riscurilor de corupţie ca premisă pentru dezvoltarea planurilor interne de integritate | Minimum 3 instituţii selectate pentru testarea metodologiei de evaluare a riscurilor Implementarea integrală a etapelor ciclului de evaluare în cel puţin 3 instituţii publice Nr. şi tipul de riscuri identificate Nr. şi tipul de măsuri preventive adoptate |
Sinteză raport final privind rezultatele testării metodologiei de evaluare a riscurilor de corupţie Planuri de integritate elaborate şi adoptate de către cele 3 instituţii Proiect de act normativ de aprobare a metodologiei ca instrument obligatoriu |
Resurse umane insuficiente pentru derularea evaluării | Instituţiile publice în colaborare cu MAI-DGA şi MJ Cooperare cu MAI-ANFP | În limita bugetului aprobat | Semestrul I 2013 | |
Măsura 1.1.4 | Implementarea Codului de conduită pentru evitarea situaţiilor de incompatibilitate şi conflict de interese de către personalul implicat în gestionarea programelor finanţate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare | Componenta de formare a formatorilor şi diseminare a prevederilor codului către destinatari Raportările semestriale potrivit anexei nr. 1 la hotărâre |
Autoevaluarea prevăzută la măsura 1.1.1 Site-ul MAEur |
Resurse financiare insuficiente pentru componenta de formare a formatorilor/ diseminare | MAEur | În limita bugetului aprobat | Măsură cu caracter permanent evaluată semestrial | |
Măsura 1.1.5 | Consolidarea statutului şi a rolului consilierului de etică | Recomandări formulate pentru consolidarea statutului şi rolului consilierului de etică Nr. de amendamente privind cadrul normativ în vigoare propuse şi adoptate Nr. de consilieri de etică desemnaţi Stabilirea consilierii de etică drept activitate principală Subordonarea ierarhică a consilierului de etică la un nivel superior |
Raport de evaluare a instituţiei consilierului etic (parte a sistemului misiuni tematice din cadrul sistemului de monitorizare SNA) Statistica furnizată în procesul de autoevaluare prevăzută la măsura 1.1.1 Act normativ adoptat |
Întârzieri în adoptarea actului normativ Resurse financiare insuficiente pentru îndeplinirea activităţii şi asigurarea accesului la pregătire profesională | Secretariatul tehnic al SNA în colaborare cu MAI-ANFP | În limita bugetului aprobat | 2013 | |
Măsura 1.1.6 | Operaţionalizarea de sisteme telefonice de tip call center care să faciliteze sesizarea iregularităţilor şi a posibilelor fapte de corupţie | Nr. de soluţii tehnice adoptate la nivelul instituţiilor Nr. de sesizări primite Nr. de abateri disciplinare/infracţiuni constatate de instituţiile competente |
Hotărâri ale comisiilor de disciplină/ instanţelor judecătoreşti | Nealocarea resurselor umane şi financiare necesare funcţionării unui call center Sesizări care excedează competenţelor instituţiilor sesizate | Conducerea instituţiei publice | În limita bugetului aprobat | Măsură cu caracter permanent evaluată semestrial | |
Măsura 1.1.7 | Implementarea standardelor internaţionale şi promovarea unui rol activ al României în cadrul iniţiativelor regionale şi internaţionale anticorupţie | Rata implementării recomandărilor organismelor internaţionale la care România este parte (GRECO, MCV, Raportul CE, ONU etc.) Programe şi strategii regionale şi internaţionale în care sunt implicate activ instituţii din România Nr. de acţiuni realizate în cooperare cu Academia Internaţională Anticorupţie |
Rapoarte de evaluare independente Rapoarte intermediare sau finale Raport autoevaluare privind implementarea Convenţiei ONU contra corupţiei |
Adoptarea cu întârziere a actelor normative sau măsurilor de ordin administrativ recomandate Nealocarea resurselor umane şi financiare necesare implicării efective în programe internaţionale | MJ, MAI, MP, ANI şi CSM | În limita bugetului aprobat | Măsură cu caracter permanent evaluată semestrial | |
Obiectiv specific 1.2. | Creşterea transparenţei instituţionale prin sporirea gradului de disponibilitate a datelor publice deschise (open data) puse la dispoziţie de către autorităţile publice | |||||||
Măsura 1.2.1 | Îndeplinirea procedurilor de aderare la PGD | Plan de acţiune pentru atingerea obiectivelor PGD Consultări publice Semnarea de către România a Declaraţiei PGD |
Aprobarea de către guvern a Planului de acţiune | Nealocarea resurselor umane şi financiare necesare implementării planului de acţiune | MAE, MJ, MCSI, MFP | În limita bugetului aprobat | Martie 2012 | |
Măsura 1.2.2 | Asigurarea respectării prevederilor privind accesul la informaţii de interes public şi a celor privind transparenţa procesului decizional | Nr. şi tipul de informaţii de interes public publicate din proprie iniţiativă Rata de răspuns la solicitări de informaţii Sancţiuni dispuse pentru încălcarea obligaţiilor de transparenţă decizională şi de asigurare a accesului la informaţii de interes public prin publicarea acestora din oficiu Rata de contestare în instanţă a deciziilor sau măsurilor adoptate Rata de implementare a recomandărilor cuprinse în rapoartele anuale |
Site-uri oficiale Statistica furnizată în procesul de autoevaluare prevăzută la măsura 1.1.1 Raport de evaluare a cadrului legislativ şi instituţional privind transparenţa (parte a sistemului misiuni tematice din cadrul sistemului de monitorizare SNA) Rapoarte de activitate publicate anual Hotărâri judecătoreşti |
Acces limitat la paginile de internet Durata proceselor Neaplicarea sancţiunilor disciplinare pentru nerespectarea obligaţiilor legale | SGG Compartimentele pentru relaţii publice sau personale desemnate din instituţiile publice | În limita bugetului aprobat | Măsură cu caracter permanent evaluată semestrial | |
Măsura 1.2.3 | Dezvoltarea soluţiilor de e-guvernare, e-administrare şi e-justiţie ca platforme de accesare a serviciilor publice de către cetăţeni | Platforme dezvoltate Nr. de utilizatori Frecventa utilizării Tipul de servicii prestate |
Site oficial Rapoarte de activitate |
Nealocarea resurselor necesare Acces limitat la internet |
Conducerea instituţiei Coordonatorul planului sectorial | În limita bugetului aprobat | Măsură cu caracter permanent evaluată semestrial | |
Măsura 1.2.4 | Implementarea de proiecte pentru promovarea integrităţii şi bunei guvernări în parteneriat cu societatea civilă | Protocoale de cooperare Nr. de proiecte comune cu organizaţiile neguvernamentale care conduc la atingerea obiectivelor SNA Nr. de proiecte finanţate conform Legii nr. 350/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activităţi nonprofit de interes general, cu modificările şi completările ulterioare |
Rapoarte şi informări publice Publicaţii | Nealocarea resurselor necesare | Conducerea instituţiei Coordonatorul planului sectorial | În limita bugetului aprobat | Măsură cu caracter permanent evaluată semestrial | |
Măsura 1.2.5 | Îmbunătăţirea strategiilor de comunicare pe teme anticorupţie cu accent pe gestionarea relaţiilor cu publicul şi mass-media | Nr. de comunicate de presă Nr. de răspunsuri la solicitările mass-mediei Nr. de emisiuni | Strategii de comunicare actualizate | Caracter formal al documentului Nealocarea resurselor necesare | Conducerea instituţiei Coordonatorul planului sectorial | În limita bugetului aprobat | Măsură cu caracter permanent evaluată semestrial | |
Obiectiv specific 1.3 | Consolidarea integrităţii şi transparenţei sistemului judiciar prin promovarea măsurilor anticorupţie şi a standardelor etice profesionale | |||||||
Măsura 1.3.1 | Implementarea strategiei de integritate în sistemul judiciar | Nr. de obiective îndeplinite Bune practici dezvoltate Transmiterea spre Secretariatul tehnic al SNA a rapoartelor periodice de progres Participarea la mecanismul de monitorizare al SNA (şedinţe-platformă, reuniuni de coordonare semestrială, misiuni de evaluare) |
Decizii CSM privind evaluarea şi actualizarea Strategiei Rapoarte periodice de progres Raport de evaluare şi de conformitate GRECO în cadrul rundei IV- "Prevenirea corupţiei în ceea ce priveşte membrii Parlamentului şi în rândul judecătorilor şi al procurorilor" |
Caracter formal al documentului Nealocarea resurselor necesare Nivel scăzut de participare şi implicarea a reprezentanţilor instanţelor şi parchetelor |
CSM, ÎCCJ, MP, instanţe şi parchete | În limita bugetului aprobat | Măsură cu caracter permanent evaluată semestrial | |
Măsura 1.3.2 | Reformarea sistemului disciplinar judiciar prin consolidarea rolului şi statutului Inspecţiei Judiciare | Operaţionalizarea inspecţiei judiciare în baza noului cadru normativ Resursele financiare şi umane alocate Nr. de sesizări Nr. şi tip de sancţiuni dispuse Rata confirmării/infirmării de către instanţa judecătorească, pe tipuri de abateri |
Adoptarea proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor şi a Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii | Nealocarea resurselor necesare operaţionalizării inspecţiei judiciare | MJ şi CSM | În limita bugetului aprobat | Semestrul I 2012 | |
Măsura 1.3.3 | Cooperarea în domeniul integrităţii cu organizaţiile şi instituţiile reprezentative ale profesiilor juridice şi conexe | Nr. de întruniri şi consultări Nr. de riscuri identificate Nr. de măsuri preventive adoptate Concluzii şi recomandări formulate Nr. şi tip abateri disciplinare Nr. şi tip de sancţiuni dispuse Rata confirmării/infirmării de către instanţa judecătorească pe tipuri de abateri |
Rapoarte şi informări publice Minute întâlniri Statistici privind răspunderea disciplinară |
Nivel scăzut de participare şi implicarea a reprezentanţilor profesiilor juridice şi conexe | MJ şi CSM în cooperare cu instituţiile reprezentative ale profesiilor juridice şi conexe | În limita bugetului aprobat | Măsură cu caracter permanent evaluată semestrial | |
Măsura 1.3.4 | Elaborarea, aprobarea şi implementarea unui plan de acţiune unitar pentru promovarea integrităţii la nivelul instituţiilor publice implicate în buna funcţionare a justiţiei ca serviciu public | Nr. de întruniri şi consultări Nr. de riscuri identificate Nr. de măsuri preventive adoptate Concluzii şi recomandări formulate |
Plan sectorial adoptat Rapoarte de progres | Întârzieri în adoptarea planului sectorial | MJ şi unităţile subordonate | În limita bugetului aprobat | Semestrul I 2012 După adoptare, măsură cu caracter permanent evaluată semestrial | |
Obiectiv specific 1.4 | Creşterea transparenţei finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale | |||||||
Măsura 1.4.1 | Completarea cadrului legislativ privind finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, în concordanţă cu Recomandările GRECO2, având în vedere, printre altele: - introducerea obligaţiei partidelor politice de a transmite situaţiile financiare centralizate către AEP şi de a face publice variante rezumate adecvate; - stabilirea obligaţiei legale ca toate donaţiile să fie înregistrate şi incluse în documentele contabile ale partidelor politice şi ale participanţilor la campaniile electorale; introducerea obligaţiei legale ca toate donaţiile ce depăşesc un anumit plafon să fie făcute prin sistemul bancar; - introducerea cerinţei legale ca situaţiile anuale ale partidelor să fie supuse auditării independente înainte de depunerea lor; - primirea de către AEP a întregii responsabilităţi privind monitorizarea conformităţii finanţării activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale cu Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, cu completările ulterioare, şi Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; - sancţionarea tuturor încălcărilor Legii nr. 334/2006, republicată, cu completările ulterioare, cu pedepse efective, proporţionale şi disuasive; - extinderea termenului de prescripţie aplicabil încălcărilor Legii nr. 334/2006, republicată, cu completările ulterioare |
Rata implementării recomandărilor GRECO | Acte normative adoptate Raport conformitate al GRECO | Adoptarea cu întârziere de către Parlament, respectiv de către Guvern a modificărilor aduse legislaţiei principale şi secundare Alocare bugetară întârziată |
AEP Guvern/Parlament ANI CC ANAF | Suplimentarea bugetului AEP cu suma de 44,5 mii lei la titlul VII "Alte transferuri" pentru implementarea proiectului "Asistenţă pentru AEP şi administraţia publică locală din România pentru implementarea celor mai bune practici în managementul proceselor electorale" | 30 iunie 2012 pentru completarea cadrului legislativ Semestrul I 2012 pentru suplimentarea bugetului | |
Măsura 1.4.2 | Creşterea capacităţii administrative de control a AEP prin asigurarea resurselor necesare | Resursele financiare şi umane alocate Nr. de sesizări Nr. şi tip de sancţiuni dispuse Rata confirmării/infirmării de către instanţa judecătorească |
Rapoarte şi informări publice | Lipsa alocării bugetare corespunzătoare | Guvernul, prin MFP | Suplimentarea schemei de personal a Departamentului de Control al Finanţării Partidelor Politice cu 11 posturi Suplimentarea bugetului AEP cu suma de 345.358 de lei la titlul 10 "Cheltuieli de personal" | Semestrul I 2012 | |
Măsura 1.4.3 | Organizarea periodică de către AEP a unor sesiuni de formare pentru reprezentanţii partidelor politice | Nr. de evenimente Nr. de participanţi Concluzii şi recomandări formulate |
Rapoarte şi informări publice Minute ale întâlnirilor |
Lipsa alocării bugetare corespunzătoare | AEP | Suplimentarea schemei de personal a Departamentului de Control al Finanţării Partidelor Politice cu 11 posturi Suplimentarea bugetului AEP cu suma de 345.358 de lei la titlul "Cheltuieli de personal" | Cu ocazia fiecărui scrutin şi semestrial | |
Măsura 1.4.4 | Asigurarea publicităţii surselor de finanţare a activităţii partidelor politice şi a cheltuielilor efectuate | Nr. de sesizări Nr. de sancţiuni |
Rapoarte disponibile public | Lipsa alocării bugetare corespunzătoare | AEP | Suplimentarea schemei de personal a Departamentului de Control al Finanţării Partidelor Politice cu 11 posturi Suplimentarea bugetului AEP cu suma de 345.358 de lei la titlul "Cheltuieli de personal" | Anual | |
Măsura 1.4.5 | Stabilirea şi aplicarea unor norme maximale privind afişajul electoral stradal | Criterii clare privind afişajul Nr. de sesizări Nr. de sancţiuni |
Acte normative adoptate Rapoarte disponibile public Rapoarte furnizate AEP de partide Acte de control AEP Contracte furnizate AEP de către partide Nr. de autorizări pentru afişaj |
Adoptarea cu întârziere de către Parlament, respectiv de către Guvern a modificărilor aduse legislaţiei principale şi secundare Lipsa alocării bugetare corespunzătoare |
AEP Guvern/Parlament | Suplimentarea schemei de personal a Departamentului de Control al Finanţării Partidelor Politice cu 11 posturi Suplimentarea bugetului AEP cu suma de 345.358 de lei la titlul "Cheltuieli de personal" | Septembrie 2012 | |
Măsura 1.4.6 | Aplicarea de sancţiuni disuasive pentru oferirea de cadouri/foloase materiale în schimbul voturilor | Nr. de sesizări Nr. de sancţiuni Tipul de sancţiuni Sesiuni de formare profesională pentru depistarea, investigarea şi soluţionarea cauzelor de mită electorală |
Rapoarte disponibile public Plângeri penale Rechizitorii Hotărâri de condamnare |
Dificultatea depistării, investigării şi sancţionării mitei electorale | AEP/MP/ÎCCJ | În limita bugetului aprobat | Pe durata campaniilor electorale | |
Obiectiv specific 1.5 | Consolidarea integrităţii în rândul membrilor Parlamentului | |||||||
Măsura 1.5.1 | Modificarea regulamentelor Camerei Deputaţilor şi Senatului şi a altor acte normative în materie, în sensul de a pune pe ordinea de zi a primei şedinţe în plen cererile de ridicare a imunităţii parlamentarilor şi soluţionarea acestor cereri în termen de cel mult 72 de ore | Durata procedurilor de soluţionare a cererilor de ridicare a imunităţii | Acte normative adoptate de cele două Camere Decizii ale Camerelor Raport CE MCV | Întârzieri în adoptarea modificărilor legislative | Parlamentul României | În limita bugetului aprobat | Semestrul I 2012 | |
Măsura 1.5.2 | Reglementarea interdicţiei pentru avocaţii parlamentari de a da consultanţă sau a reprezenta în orice fel autorităţi publice ori entităţi economico-financiare cu capital majoritar de stat | Amendamente propuse şi adoptate de Parlament | Act normativ adoptat de Parlament Raport CE MCV | Întârzieri în adoptarea modificărilor legislative | Parlamentul României | În limita bugetului aprobat | Semestrul I 2012 | |
Măsura 1.5.3 | Pregătirea evaluării României în cadrul rundei a IV-a GRECO - "Prevenirea corupţiei în ceea ce priveşte membrii Parlamentului şi în rândul judecătorilor şi al procurorilor" | Chestionar de evaluare completat Raport de evaluare GRECO adoptat | Raport de evaluare şi de conformitate GRECO | Neadoptarea măsurilor supuse evaluării | Parlamentul României Guvernul României prin Ministerul Justiţiei (coordonator naţional problematica GRECO) | În limita bugetului aprobat | 2012-2014 | |
Măsura 1.5.4 | Adoptarea codului etic al membrilor Parlamentului | Nr. de încălcări norme etice Nr. şi tip de sancţiuni dispuse | Analiză a bunelor practici europene şi internaţionale Cod adoptat Raport de evaluare şi de conformitate GRECO |
Adoptarea cu întârziere a codului | Parlamentul României | În limita bugetului aprobat | 2012 | |
Măsura 1.5.5 | Organizarea de seminare, consultări şi dezbateri publice periodice pentru diseminarea bunelor practici privind integritatea în rândul parlamentarilor şi creşterea încrederii cetăţenilor | Nr. de evenimente publice Nr. de participanţi din partea societăţii civile Nr. de bune practici identificate | Informări publice, conferinţe de presă Minute ale întâlnirilor | Nivel scăzut de participare şi implicarea a membrilor Parlamentului | Parlamentul României | În limita bugetului aprobat Programe internaţionale dezvoltate de reţelele anticorupţie ale parlamentelor (de exemplu, GOPAC) | Măsură cu caracter permanent evaluată semestrial | |
Obiectiv specific 1.6 | Creşterea eficienţei mecanismelor de prevenire a corupţiei în materia achiziţiilor publice | |||||||
Măsura 1.6.1 | Prevenirea conflictelor de interese în gestionarea fondurilor publice prin: 1. Continuarea dezvoltării măsurilor de prevenire a conflictului de interese, elaborate şi adoptate de ANRMAP, care vizează: - combaterea interferenţei şi manifestării, în cadrul procedurilor de achiziţii publice, a intereselor comune dintre persoane ce deţin funcţii de decizie în cadrul autorităţii contractante şi ofertanţi/candidaţi/ofertanţi asociaţi/subcontractaţi, participanţi la procedurile în discuţie; - constatarea nulităţii absolute a contractelor de achiziţie publică, contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, încheiate cu încălcarea regulilor de evitare a conflictului de interese. 2. Continuarea derulării Protocolului încheiat de ANRMAP cu ANI, în scopul de a monitoriza şi sancţiona conflictele de interese sesizate. 3. Includerea ca prevedere obligatorie în modelele de contracte de achiziţie publică, de concesiune de lucrări publice şi de concesiune de servicii a unei clauze în sensul art. 70 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare. 4. Gestionarea conflictelor de interese în cadrul personalului ANRMAP (reglementat de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, Ordinul ANRMAP nr. 107/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind supravegherea modului de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările ulterioare, şi prevederile Hotărârii Guvernului nr. 801/2011 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 525/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice) |
Nr. de sesizări de la ANI şi/sau de la alte instituţii Nr. şi tipul de sancţiuni dispuse (amenzi şi avertismente) Nr. de acţiuni în instanţă pentru constatarea nulităţii absolute a contractului/ contractelor de achiziţie publică, concesiune de lucrări publice, concesiune de servicii pentru conflict de interese Nr. documentaţiilor de atribuire respinse de la publicare de către ANRMAP pentru nesolicitarea/ necompletarea declaraţiei privind neîncadrarea în prevederile art. 691 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, referitor la conflictul de interese, precum şi pentru necompletarea listei cu persoanele cu funcţie de decizie din cadrul autorităţii contractante |
Dosarul achiziţiei Documentaţiile de atribuire trimise spre publicare în SEAP | Dificultăţi practice de implementare a unei soluţii comune de schimb al informaţiilor între instituţiile implicate | ANRMAP, ANI, ONRC, DEPABD, Consiliul Concurenţei | Este necesară suplimentarea personalului cu atribuţii de control ex-ante din cadrul ANRMAP, din cadrul serviciului juridic şi alocarea de fonduri suplimentare | Decembrie 2012 | |
Măsura 1.6.2 | Extinderea atribuţiilor de verificare şi control ale ANRMAP Suplimentarea personalului ANRMAP cu atribuţii de verificare şi control (60 de posturi) |
Resursele financiare şi umane alocate Rata validării documentaţiilor de atribuire supuse verificării ex-ante a ANRMAP |
Rata validării documentaţiilor de atribuire supuse verificării ex-ante a ANRMAP | Gradul insuficient de asimilare a normelor legale în materia achiziţiilor publice de către autorităţile contractante Riscuri practice legate de dificultatea schimbului de informaţii în mod eficient dintre instituţiile implicate | ANRMAP | Este necesară suplimentarea personalului cu atribuţii de control ex-ante şi ex-post din cadrul ANRMAP (60 de posturi) şi alocarea de fonduri suplimentare | 2012 | |
Măsura 1.6.3 | Scăderea substanţială a numărului de nereguli şi contestaţii, fluidizarea ratei de absorbţie a fondurilor comunitare şi eficienta utilizare a fondurilor publice prin: - coordonarea procesului de elaborare a unor documentaţii standard pentru achiziţii publice în sectoarele transport, energie şi mediu; - activitatea de evaluare ex- ante a ANRMAP, care constă în evaluarea, înainte de transmiterea spre publicare a invitaţiei/anunţului de participare, a conformităţii cu legislaţia aplicabilă din domeniul achiziţiilor publice a documentaţiilor de atribuire aferente contractelor de achiziţie publică care intră sub incidenţa prevederilor Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, această evaluare nevizând aspectele tehnice ale caietului de sarcini; - standardizarea cerinţelor de calificare printr-un ordin al preşedintelui ANRMAP. |
Nr. şi tipul sancţiunilor dispuse (avertismente şi amenzi) Nr. de documentaţii acceptate pentru publicare de către ANRMAP în activitatea de verificare ex- ante Acţiuni de supraveghere şi control ex-post Nr. de sesizări Nr. de contestaţii |
Nr. şi tipul sancţiunilor dispuse (avertismente şi amenzi) Nr. de documentaţii acceptate pentru publicare de către ANRMAP în activitatea de verificare ex-ante Acţiuni de supraveghere şi control ex-post Nr. sesizări Nr. contestaţii |
Gradul insuficient de asimilare a normelor legale în materia achiziţiilor publice de către autorităţile contractante Întârzieri în procesul de elaborare a documentaţiilor standardizate de către partenerii JASPERS | ANRMAP, JASPERS | În limita bugetului aprobat | Semestrul I 2012 | |
Măsura 1.6.4 | Identificarea punctelor deficitare ale SEAP şi remedierea acestora în colaborare cu MCSI, în scopul: - optimizării activităţii de monitorizare a datelor despre achiziţiile publice efectuate, în vederea verificării respectării regulilor de publicitate în domeniu şi a reducerii substanţiale a numărului de proceduri care sunt afectate din cauza nerespectării acestor reguli; - optimizarea activităţii de evaluare ex-ante şi de control ex-post a ANRMAP asupra procedurilor de achiziţii publice, datorită unei monitorizări mai eficiente a SEAP realizate prin dezvoltarea acestui sistem. |
Funcţionalităţi tehnice dezvoltate în cadrul SEAP Celeritatea procedurii de verificare (fluxul operaţional în activitatea de verificare ex- ante) Monitorizări ale informaţiilor disponibile în SEAP Statistici generate pe baza raportărilor din SEAP Nr. de sesizări |
Funcţionalităţi tehnice dezvoltate în cadrul SEAP Celeritatea procedurii de verificare (fluxul operaţional în activitatea de verificare ex-ante) Monitorizări ale informaţiilor disponibile în SEAP Statistici generate pe baza raportărilor din SEAP Nr. de sesizări |
Întârzieri în procesul de optimizare a SEAP | MCSI ANRMAP | Resurse financiare pentru optimizarea şi dezvoltarea unor noi facilităţi în SEAP | Iunie 2012 | |
Măsura 1.6.5 | Sistematizarea legislaţiei, procedurilor şi a materialelor cu caracter de îndrumare în materia achiziţiilor publice şi diseminarea largă la nivelul instituţiilor publice şi al companiilor | Nr. de contestaţii depuse la CNSC Nr. de decizii ale instanţelor de judecată care modifică/anulează decizii ale CNSC |
Decizii CNSC Hotărâri ale instanţelor de judecată | Dificultăţi legate de schimbul de informaţii dintre instituţiile implicate | ANRMAP, CNSC, MJ | Este necesară suplimentarea personalului ANRMAP cu atribuţii în monitorizarea deciziilor CNSC şi din Serviciul juridic | Decembrie 2012 | |
Măsura 1.6.6 | Constituirea unei baze de date cu companiile care şi-au executat necorespunzător contractele din fonduri publice | Nr. de documente constatatoare negative | Documente constatatoare transmise ANRMAP | Dificultăţi în delimitarea cazurilor de executare necorespunzătoare a contractului şi cazurile în care aceasta se datorează existenţei unui conflict de interese (de exemplu, favorizarea unui operator economic care nu are capacitatea de a executa contractul în condiţiile cerute) | ANRMAP | În limita bugetului aprobat | Decembrie 2012 | |
Măsura 1.6.7 | Organizarea periodică de cursuri de formare profesională multidisciplinară pentru promovarea bunelor practici naţionale şi internaţionale în materia achiziţiilor publice | Nr. de activităţi comune de formare profesională Nr. anual de cursanţi la cursurile de specialitate organizate Nr. şi tipul de bune practici identificate şi diseminate Gradul de preluare a bunelor practici Introducerea în programele de formare profesională a unui accent deosebit pe aspecte precum identificarea prejudiciilor generate de achiziţionarea unor produse la preţ mai mare decât preţul pieţei sau a unor produse de calitate inferioară celor solicitate ori a unor produse a căror achiziţionare nu era necesară |
Agenda cursurilor Minuta Rapoarte prezentate Ghiduri elaborate pentru facilitarea delimitării încălcărilor de natură administrativă de cele de natură penală în domeniul achiziţiilor publice |
Nivel scăzut de participare şi implicare a reprezentanţilor instituţiilor implicate | PÎCCJ ÎCCJ DNA ANRMAP ANI UCVAP CNSC MJ CSM - INM | În limita bugetului aprobat instituţiilor implicate | Semestrial | |
Măsura 1.6.8 | Analizarea practicii judiciare în materie de achiziţii publice şi evaziune fiscală, analiză utilă pentru unificarea practicii, inclusiv prin promovarea recursurilor în interesul legii | Nr. de hotărâri definitive contradictorii analizate Nr. de recursuri în interesul legii promovate | Recursuri în interesul legii promovate | - | PÎCCJ, MJ | În limita bugetelor aprobate pentru instituţiile implicate | Măsură cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Obiectiv specific 1.7 | Promovarea unui mediu de afaceri concurenţial, corect şi integru | |||||||
Măsura 1.7.1 | Implementarea standardelor OCDE, UE, ONU în prevenirea corupţiei în sectorul privat, prin: - continuarea demersurilor de dobândire a statutului de membru cu drepturi depline al Grupului de lucru privind lupta împotriva corupţiei în tranzacţiile internaţionale al OCDE şi subsecvent de aderare la Convenţia OCDE privind lupta împotriva corupţiei în tranzacţiile internaţionale; - două reuniuni anuale cu mediul de afaceri pe tema corupţiei în sectorul privat; - diseminarea în rândul comunităţii de afaceri a standardelor internaţionale în materia prevenirii corupţiei în sectorul privat; - evaluarea anuală a gradului de aplicare a legislaţiei naţionale privind corupţia în sectorul privat. |
Gradul de implementare a standardelor şi principiilor OCDE, UE, ONU de etică în afaceri Recomandări ale Grupului de lucru privind lupta împotriva corupţiei în tranzacţiile internaţionale al OCDE Proiecte/Activităţi de promovare a integrităţii în afaceri Măsuri legislative şi instituţionale de promovare a integrităţii în afaceri Rata criminalităţii în sectorul privat |
Rapoarte independente OECD, UE şi ONU Statistică judiciară privind mediul de afaceri Decizii ale Grupului de Lucru privind Lupta împotriva Corupţiei în Tranzacţiile Internaţionale al OCDE Rapoarte şi studii privind corupţia în sectorul privat |
Rezerve ale statelor membre OCDE privind extinderea componenţei Grupului de lucru | MJ şi MECMA în cooperare cu reprezentanţii mediului de afaceri | În limita bugetelor aprobate pentru instituţiile implicate Contribuţie anuală la OCDE (după dobândirea statutului de membru al Grupului de lucru) | Măsuri cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Măsura 1.7.2 |
Promovarea concurenţei loiale şi a politicilor antitrust prin identificarea, descurajarea şi sancţionarea înţelegerilor anticoncurenţiale: - instrumentarea cazurilor de înţelegeri anticoncurenţiale în cadrul investigaţiilor deschise prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei; - organizarea de conferinţe/mese rotunde/întâlniri cu mediul de afaceri şi alte autorităţi ale statului, în vederea diseminării regulilor de concurenţă; - modificări legislative menite să consolideze capacitatea investigativă a Consiliului Concurenţei, precum: • introducerea posibilităţii ca judecătorul de drepturi şi libertăţi (art. 53, 138 şi următoarele din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală) să dispună, la cerere sau din oficiu, transmiterea de informaţii obţinute prin mijloace de interceptare electronică sau alte tehnici speciale către Consiliul Concurenţei, prin însuşi actul de autorizare a interceptării atunci când în cauză există indiciile săvârşirii infracţiunii prevăzute de art. 60 din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea folosirii ca probe în cadrul investigaţiilor Consiliului Concurenţei; • instituirea măsurii înlăturării răspunderii penale pentru persoanele fizice care au săvârşit infracţiunea prevăzută de art. 60 din Legea nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, dar care participă activ la descoperirea şi instrumentarea faptelor anticoncurenţiale la care au participat şi care fac obiectul politicii de clemenţă, implementată de Consiliul Concurenţei, în temeiul art. 51 alin. 3 din aceeaşi lege; • modernizarea Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, cu modificările şi completările ulterioare |
Nr. de investigaţii deschise prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei având ca obiect înţelegeri anticoncurenţiale Nr. de conferinţe/mese rotunde/întâlniri organizate Nr. de investigaţii finalizate prin decizii ale Plenului Consiliului Concurenţei având ca obiect înţelegeri anticoncurenţiale Nr. de plângeri/sesizări/petiţii soluţionate privind înţelegeri anticoncurenţiale Nr. de cazuri soluţionate în temeiul Legii privind combaterea concurenţei neloiale nr. 11/1991, cu modificările şi completările ulterioare Propuneri de lege ferenda înaintate de Consiliul Concurenţei către instituţiile având drept de iniţiativă legislativă |
Ordine ale preşedintelui Consiliului Concurenţei (de declanşare de investigaţii) Broşuri/Reviste de profil elaborate de Consiliul Concurenţei Decizii ale Plenului/Comisiei Consiliului Concurenţei Raportul anual al Consiliului Concurenţei Raportări semestriale (la cerere) către Platforma de cooperare a autorităţilor independente şi a instituţiilor anticorupţie |
Neadoptarea propunerilor legislative formulate de Consiliul Concurenţei Personal de specialitate insuficient | Consiliul Concurenţei | Resurse umane: angajarea a 10 inspectori de concurenţă |
Măsuri cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Măsura 1.7.3 |
Realizarea schimbului de bune practici în implementarea programelor de integritate între mediul privat şi sectorul public | Bune practici identificate Nr. de activităţi comune de formare profesională Gradul de preluare a bunelor practici |
Rapoarte şi informări publice Minute întâlniri |
Nivel scăzut de participare şi implicare a reprezentanţilor din sectorul public şi mediul de afaceri | MJ, prin platforma de cooperare cu mediul de afaceri În parteneriat cu Consiliul Investitorilor Străini |
În limita bugetelor aprobate pentru instituţiile implicate | Măsuri cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Măsura 1.7.4 |
Organizarea de consultări publice periodice între reprezentanţii sectorului public şi mediul de afaceri cu privire la agenda naţională anticorupţie şi politicile publice cu impact asupra activităţii economice | Nr. de întruniri/acţiuni de cooperare Nr. de proiecte de politici publice sau de acte normative supuse dezbaterii şi consultării Nr. şi tipul de sesizări formulate Nr. şi tipul de soluţii identificate |
Rapoarte şi informări publice Politici publice sau acte normative adoptate Minute întâlniri |
Nivel scăzut de participare şi implicare a reprezentanţilor mediului de afaceri Consultarea cu întârziere a mediului de afaceri | MJ şi MECMA prin platforma de cooperare cu mediul de afaceri În parteneriat cu Consiliul Investitorilor Străini |
În limita bugetelor aprobate pentru instituţiile implicate | Măsuri cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Măsura 1.7.5 |
Diseminarea politicilor şi programelor antimită dezvoltate la nivelul companiilor inclusiv prin aducerea acestora la cunoştinţa posibililor contractori şi furnizori şi solicitarea respectării unor standarde echivalente | Nr. şi tip de măsuri antimită Grad de preluare a măsurilor antimită la nivelul mediului de afaceri Nr. şi tip de campanii de promovare a integrităţii în afaceri |
Politici şi programe anticorupţie dezvoltate Standarde dezvoltate şi preluate de mediul de afaceri |
Nivel scăzut de participare şi implicare a reprezentanţilor mediului de afaceri | MJ prin platforma de cooperare cu mediul de afaceri În parteneriat cu Consiliul Investitorilor Străini |
În limita bugetelor aprobate pentru instituţiile implicate | Măsuri cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Obiectiv specific 1.8 |
Consolidarea integrităţii, eficienţei şi transparenţei la nivelul administraţiei publice locale | |||||||
Măsura 1.8.1 |
Simplificarea procedurilor administrative pentru eliberarea certificatelor şi autorizaţiilor | Nr. de proceduri simplificate Durata procedurii Costurile reduse Nr. de certificate şi autorizaţii emise trimestrial |
Acte normative adoptate Norme metodologice şi proceduri adoptate |
Întârzieri în adoptarea de acte normative, norme metodologice şi proceduri | Autorităţile administraţiei publice locale Prefectul |
În limita bugetului aprobat | Măsuri cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Măsura 1.8.2 |
Instituirea de standarde de cost şi bune practici privind principalele procese de lucru specifice administraţiei publice locale | Standarde de cost identificate Bune practici identificate |
Acte normative care stabilesc standardele de cost | Întârzieri în adoptarea de acte normative care să stabilească standarde de cost | MJ şi MAI prin Platforma de cooperare cu administraţia publică locală în cooperare cu structurile asociative ale administraţiei publice locale din România | În limita bugetului aprobat | 2013 | |
Măsura 1.8.3 |
Adecvarea structurilor organizatorice prin raportare la standardele de cost şi populaţia deservită | Nr. şi tipul de măsuri organizatorice adoptate | Acte normative adoptate | Întârzieri în adoptarea de acte normative | MJ şi MAI prin Platforma de cooperare cu administraţia publică locală în cooperare cu structurile asociative ale administraţiei publice locale din România | În limita bugetului aprobat instituţiilor implicate | 2013 | |
Măsura 1.8.4 |
Organizarea de consultări/dezbateri publice periodice în plan local pentru promovarea bunelor practici anticorupţie la nivelul administraţiei publice locale şi creşterea încrederii cetăţenilor |
Nr. de evenimente publice Nr. de instituţii publice şi organizaţii ale societăţii civile reprezentate Nr. şi tipul de concluzii Nr. şi tipul de sesizări şi nereguli transmise cu ocazia evenimentelor şi măsurile adoptate |
Minute ale întâlnirilor Chestionare de evaluare Rapoarte de participare Evaluări postparticipare |
Nivel scăzut de participare şi implicare a reprezentanţilor administraţiei publice locale | Primarii, preşedinţii consiliilor judeţene, prefecţii, structurile asociative ale administraţiei publice locale din România, MP, MAI, MJ | În limita bugetului aprobat instituţiilor implicate | Măsuri cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Măsura 1.8.5 |
Elaborarea şi diseminarea unui studiu diagnostic privind fenomenul corupţiei din administraţia publică locală3 | Nr. şi tipuri de instituţii cuprinse în studiu Nr. şi tipuri de riscuri şi vulnerabilităţi instituţionale identificate Nr. şi tipuri de recomandări Evaluarea gradului de implicare a societăţii civile în monitorizarea exerciţiului bugetar |
Cazuistica judiciară Carta publicată şi diseminată | Blocarea activităţii firmei contractate pentru cercetarea sociologică Eşantionarea greşită a grupului-ţintă | MAI prin UCRAP, în colaborare cu DGA şi autorităţile administraţiei publice locale din România, MP şi MJ | 2.076.906,60 lei fără TVA (1.765.370,61 lei, valoare eligibilă nerambursabilă FSE, şi 311.535,99 lei, cofinanţare eligibilă de la MAI) | Semestrul I 2012 | |
Măsura 1.8.6 |
Dezvoltarea reţelelor de elaborare şi evaluare a politicilor publice anticorupţie de la nivel teritorial/local după modelul grupurilor de acţiune anticorupţie4 |
Nr. de întâlniri Nr. de participanţi Nr. şi gradul de implicare a reprezentanţilor societăţii civile în activitatea grupurilor Nr. de politici anticorupţie elaborate/evaluate Nr. de recomandări/stadiul implementării |
Rapoarte publice Conferinţe de presă |
Nivel scăzut de participare şi implicare a reprezentanţilor administraţiei publice locale | Primarii, preşedinţii consiliilor judeţene, prefecţii, structurile asociative ale administraţiei publice locale din România, MP, MAI, MJ, societatea civilă | În limita bugetului aprobat instituţiilor implicate Programe cu finanţare internaţională | Măsuri cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
OBIECTIV GENERAL 2 - CREŞTEREA GRADULUI DE EDUCAŢIE ANTICORUPŢIE | ||||||||
Obiectiv specific 2.1 |
Dezvoltarea componentei anticorupţie a curriculumului de formare continuă pentru personalul propriu al instituţiilor publice | |||||||
Măsura 2.1.1 |
Asigurarea participării propriilor angajaţi la cursuri periodice privind normele etice şi de conduită | Nr. de angajaţi care au participat la cursuri de pregătire Nr. şi tipul de teme incluse în programul de formare |
Chestionare de evaluare ale cursurilor Rapoarte de participare Evaluări postparticipare |
Programa cursurilor neadaptată profilului participanţilor Tratarea cu superficialitate a participării la sesiunile de formare profesională | Conducerea instituţiei | În limita bugetului aprobat instituţiilor implicate Programe cu finanţare internaţională | Anual | |
Măsura 2.1.2 |
Introducerea în tematica de formare profesională a modulelor pe tema integrităţii | Nr. şi tipul de teme introduse în programă Nr. de exerciţii practice incluse în programă |
Inventar programe de formare existente Selecţie teme relevante Programe standard dezvoltate |
Număr insuficient de formatori | MAI - ANFP în cooperare cu Secretariatul tehnic al SNA şi instituţiile cu atribuţii în prevenirea şi combaterea corupţiei |
În limita bugetului aprobat instituţiilor implicate Programe cu finanţare internaţională | Trimestrul I 2012 | |
Măsura 2.1.3 |
Elaborarea şi diseminarea de ghiduri şi materiale cu caracter informativ privind riscurile şi consecinţele faptelor de corupţie sau incidentelor de integritate | Nr. şi tipul de materiale informative elaborate/diseminate | Ghiduri, manuale publicate | Resurse financiare insuficiente | MAI - ANFP în cooperare cu Secretariatul tehnic al SNA şi instituţiile cu atribuţii în prevenirea şi combaterea corupţiei |
În limita bugetului aprobat instituţiilor implicate Programe cu finanţare internaţională | Activitate cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Obiectiv specific 2.2 |
Creşterea gradului de informare a publicului cu privire la impactul fenomenului de corupţie | |||||||
Măsura 2.2.1 |
Organizarea la nivel naţional şi local a dezbaterilor publice anticorupţie | Nr. de dezbateri publice Nr. de participanţi Nr. de recomandări şi concluzii |
Agenda eveniment Rapoarte prezentate Minute Rapoarte de participare Evaluări postparticipare |
Nivel scăzut de participare şi implicare a reprezentanţilor instituţiilor publice Nereprezentativitatea participanţilor la dezbaterile organizate |
MECTS, inspectorate şcolare, universităţi, în cooperare cu Secretariatul tehnic al SNA şi instituţiile cu atribuţii în prevenirea şi combaterea corupţiei |
Finanţare pentru dezbateri naţionale prin proiectul FSE5 "Prevenirea corupţiei în educaţie prin informare, formare şi responsabilizare" |
Semestrul I 2012 şi semestrial | |
Măsura 2.2.2 |
Introducerea tematicii anticorupţie în cadrul activităţilor extracurriculare şi al programelor şcolare (promovarea unei discipline opţionale în cadrul CDŞ - curriculum la decizia şcolii - din ariile curriculare Om şi societate şi Consiliere şi orientare) | Nr. de proiecte/programe Evoluţia percepţiei privind corupţia | Tematica activităţilor extracurriculare modificată Disciplină opţională promovată Act normativ adoptat pentru aprobarea programei disciplinei opţionale Sondaje de opinie |
Număr insuficient de formatori Reducerea numărului de ore de şcoală/săptămână |
MECTS (inspectorate şcolare, universităţi) | În limita bugetului aprobat instituţiilor implicate Programe cu finanţare internaţională | Anual | |
Măsura 2.2.3 |
Desfăşurarea de campanii naţionale şi locale pentru promovarea unui comportament de recunoaştere şi respingere a corupţiei, inclusiv prin parteneriate şcoală - comunitate - familie | Nr. şi tip de activităţi/campanii desfăşurate Gradul de implicare a celor 3 segmente Nr. de parteneriate Evoluţia percepţiei privind corupţia |
Materiale de informare Sondaje de opinie Evaluări postparticipare Rapoarte |
Nivel scăzut de participare şi implicare a reprezentanţilor celor 3 segmente vizate |
MECTS (inspectorate şcolare, universităţi) în cooperare cu Secretariatul tehnic al SNA şi instituţiile cu atribuţii în prevenirea şi combaterea corupţiei |
Cofinanţare prin proiectul FSE "Prevenirea corupţiei în educaţie prin informare, formare şi responsabilizare" şi prin alte proiecte cu finanţare externă |
Activitate cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Măsura 2.2.4 |
Iniţierea şi derularea de proiecte comune cu organizaţii neguvernamentale specializate în domeniul anticorupţie | Nr. şi tipul de activităţi/ proiecte/programe organizate în parteneriat Nr. de protocoale |
Protocoale de parteneriat semnate Rapoarte periodice de monitorizare şi evaluare a proiectelor |
Resurse financiare insuficiente | MECTS (inspectorate şcolare, universităţi) şi ONG în cooperare cu Secretariatul tehnic al SNA şi instituţiile cu atribuţii în prevenirea şi combaterea corupţiei |
Proiecte cu finanţare externă | Activitate cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Măsura 2.2.5 |
Elaborarea de ghiduri metodologice privind prevenirea corupţiei în educaţie | Nr. de ghiduri publicate | Rapoarte periodice de monitorizare şi evaluare a proiectului "Prevenirea corupţiei în educaţie prin informare, formare şi responsabilizare" (Proiectul PCE) |
Expertiză insuficientă | MECTS şi parteneri | Finanţare prin proiectul FSE "Prevenirea corupţiei în educaţie prin informare, formare şi responsabilizare" (Proiectul PCE) | 2013 | |
Măsura 2.2.6 |
Realizarea unui portal şi a unei baze de date pentru sesizări on line şi mecanisme instituţionale de verificare | Portal funcţionabil Bază de date operaţională |
Rapoarte periodice de monitorizare şi evaluare a Proiectului PCE | Sustenabilitatea portalului şi a bazei de date după finalizarea Proiectului PCE |
MECTS şi parteneri | Finanţare prin Proiectul PCE |
2013 | |
Măsura 2.2.7 |
Formarea de cadre didactice şi personal din administraţia publică în domeniul anticorupţie în educaţie | Nr. de persoane formate (directori şi membri ai consiliilor de administraţie, funcţionari publici, personal contractual) | Rapoarte periodice de monitorizare şi evaluare a Proiectului PCE | Lipsa de continuitate în diseminarea informaţiilor | MECTS şi parteneri | Finanţare prin Proiectul PCE |
2013 | |
OBIECTIV GENERAL 3 - COMBATEREA CORUPŢIEI PRIN MĂSURI ADMINISTRATIVE ŞI PENALE | ||||||||
Obiectiv specific 3.1 |
Continuarea progreselor deja înregistrate în procesul de investigare cu imparţialitate şi soluţionare de către instanţe a faptelor de mare corupţie şi la nivel local (BM 3 şi 4) | |||||||
Măsura 3.1.1 |
Asigurarea stabilităţii şi predictibilităţii cadrului legislativ material şi procesual penal anticorupţie | Nr. de proiecte de acte normative anticorupţie elaborate de MJ cu consultarea DNA şi PÎCCJ Nr. de propuneri formulate de DNA şi PÎCCJ preluate în forma finală a actului normativ Nr. de avize emise de MJ pentru proiectele legislative elaborate de alţi iniţiatori |
Acte normative anticorupţie adoptate Articole de presă Evaluări independente |
Adoptarea de modificări legislative fără consultarea DNA şi PÎCCJ | MJ şi Parlament | În limita bugetului aprobat | Măsură cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Măsura 3.1.2 |
Continuarea efectuării de investigaţii profesioniste şi imparţiale în cazurile de competenţa DNA | Complexitatea şi relevanţa, din punctul de vedere al competenţei stabilite de lege a DNA, a cauzelor soluţionate Date statistice privind calitatea actelor de urmărire penală, date statistice privind durata rezonabilă a urmăririi penale Evoluţia nr. de dosare per procuror şi per secţie/serviciu teritorial Date statistice privind măsurile asigurătorii luate în vederea recuperării prejudiciului şi confiscării produsului infracţional Nr. de indicatori statistici privind hotărârile pronunţate de instanţe în dosarele DNA în anul precedent Nr. de confirmări acte în instanţă Nr. de infirmări acte în instanţă |
Raport anual Conferinţă anuală Comunicate de presă, articole de presă Evaluări independente |
- | DNA | În limita bugetului aprobat | Măsură cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Măsura 3.1.3 |
Adoptarea de măsuri manageriale pentru judecarea într-un termen rezonabil a dosarelor de mare corupţie la nivelul tuturor instanţelor de judecată competente | Spaţii necesare desfăşurării activităţii ÎCCJ Studii semestriale privind individualizarea cauzelor de corupţie Recomandări privind individualizarea pedepselor pentru infracţiunile de corupţie Durata cauzelor DNA aflate pe rolul instanţelor de judecată Nr. proceselor penale încetate ca urmare a intervenţiei prescripţiei extinctive a răspunderii penale |
Hotărârile definitive pronunţate în cauzele DNA | Resurse alocate insuficiente | ÎCCJ şi celelalte instanţe judecătoreşti competente | În limita bugetului aprobat | Activitate cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Măsura 3.1.4 |
Continuarea implementării strategiilor de combatere a corupţiei la nivel local elaborate de PÎCCJ | Nr. de rechizitorii Nr. de sesizări din oficiu Calitatea persoanelor cercetate Soluţiile dispuse de instanţă |
Raport anual | - | PÎCCJ, parchetele teritoriale | În limita bugetului aprobat | Activitate cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Măsura 3.1.5 |
Transmiterea de către instanţele de judecată în format electronic a hotărârilor de judecată definitive pronunţate în dosarele de competenţa DNA şi publicarea acestora pe site-ul DNA, cu respectarea regulilor privind protecţia datelor personale | Nr. de hotărâri definitive de condamnare pronunţate de instanţe în cauzele promovate de DNA | Site-ul DNA Raport anual | Netransmiterea de către instanţe a hotărârilor în e- format | DNA, curţile de apel, ÎCCJ | În limita bugetului aprobat | Activitate cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Măsura 3.1.6 |
Realizarea unor analize privind evoluţia fenomenului corupţiei prin utilizarea datelor statistice anuale privind activitatea DNA, PÎCCJ, DGA şi DIF | Nr. de riscuri şi vulnerabilităţi identificate Nr. şi tipul de recomandări formulate Gradul de implementare a recomandărilor |
Raport anual | Date statistice necorelate | DNA, PÎCCJ, DGA şi DIF, în cooperare cu Secretariatul tehnic al SNA |
În limita bugetului aprobat | Semestrul I - anual | |
Măsura 3.1.7 |
Consolidarea transparenţei, a cooperării interinstituţionale şi internaţionale | Nr. de dezbateri publice cu participarea societăţii civile şi mass-mediei Nr. de conferinţe de presă Nr. şi tipul de informaţii publicate/diseminate Nr. de reuniuni internaţionale Nr. de intervenţii ale reprezentanţilor instituţiilor anticorupţie |
Rapoarte şi informări publice Publicaţii şi materiale informative distribuite |
Nealocarea resurselor umane şi financiare necesare implicării efective în programe internaţionale | DNA, PÎCCJ, DGA | În limita bugetului aprobat | Activitate cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Obiectiv specific 3.2. |
Îmbunătăţirea calitativă şi cantitativă a activităţii de monitorizare şi evaluare a averilor şi a intereselor, astfel încât să se obţină efecte disuasive, care să permită limitarea cazurilor de averi nejustificate, conflicte de interese sau incompatibilităţi (BM 2) | |||||||
Măsura 3.2.1 |
Monitorizarea (follow-up) parcursului cazurilor ANI înaintate instituţiilor/autorităţilor competente (parchete, instanţe de judecată, comisii de cercetare a averilor de pe lângă curţile de apel, comisii de disciplină) | Matrice de raportare "end-to- end" implementată în proporţie de 100% Coordonare şi cooperare activă între ANI şi instituţii/ autorităţi | Statistici realizate periodic Matricea de raportare a Sistemului informatic de management integrat al declaraţiilor de avere şi de interese |
- | ANI Instituţii/Autorităţi competente (parchete, instanţe, comisii de cercetare a averilor de pe lângă curţile de apel, comisii de disciplină) |
Buget ANI | Permanent | |
Măsura 3.2.2 |
Consolidarea şi eficientizarea cadrului legislativ privind sancţiunile în materia asigurării integrităţii în exercitarea funcţiilor publice | Modificare legislativă privind modificarea sancţiunilor administrative în sensul sporirii caracterului descurajator | Propunere legislativă Text de lege |
Refuzul instituţiilor competente implicate de a lua o astfel de măsură | Parlament, Guvern (MJ) |
- | Semestrul I 2012 | |
Măsura 3.2.3 |
Elaborarea de ghiduri orientative privind procedurile de instrumentare a cazurilor de confiscare a averii, pentru judecătorii şi procurorii din comisiile de cercetare a averii de pe lângă curţile de apel |
Ghiduri şi proceduri elaborate şi diseminate magistraţilor Cooperare instituţională proactivă |
Ghiduri şi proceduri Rapoarte de activitate Informări publice |
- | ANI, CSM, instanţe şi parchete | - | Semestrul I 2012 | |
Măsura 3.2.4 |
Dezvoltarea, consolidarea şi implementarea activităţilor cuprinse în protocoalele de colaborare (cu valoare operaţională optimă) cu instituţii şi autorităţi publice, monitorizarea periodică a îndeplinirii lor | Protocoale de colaborare cu valoare operaţională optimă încheiate şi cu alte instituţii implicate în procesul asigurării integrităţii în spaţiul public Obiective aferente protocoalelor de colaborare îndeplinite |
Rapoarte de activitate Documente semnate Comunicate de presă |
Imposibilitatea îndeplinirii tuturor obiectivelor şi măsurilor din protocoalele de colaborare |
ANI Parteneri instituţionali |
Buget ANI Buget parteneri instituţionali |
Permanent | |
Măsura 3.2.5 |
Realizarea de către autorităţile administrative şi judiciare a unei evidenţe a sancţiunilor în ceea ce priveşte incompatibilităţile, conflictele de interese şi confiscarea bunurilor a căror provenienţă nu poate fi justificată ca urmare a constatărilor ANI |
Sancţiuni disuasive, aplicate în termenul legal de către comisiile de disciplină în cazul incompatibilităţilor şi a conflictelor de interese Bunuri şi averi nejustificate confiscate | Matrice de raportare "end-to-end" Rapoarte MCV - BM 2 Rapoarte de activitate |
Tergiversarea cauzelor în justiţie Tergiversarea cauzelor în cadrul comisiilor de disciplină |
ANI, autorităţi/ instituţii administrative şi judiciare |
- | Începutul anului 2012 Permanent | |
Măsura 3.2.6 |
Reducerea timpilor de soluţionare a dosarelor prin utilizarea soluţiilor informatice |
Produse hardware destinate simplificării procedurii de completare, arhivare şi analiză automată a documentelor, achiziţionate, livrate şi instalate Proces îmbunătăţit de completare a declaraţiilor de avere şi de interese Proceduri de lucru îmbunătăţite Proces de evaluare îmbunătăţit |
Rapoarte de activitate ale Agenţiei Rapoarte MCV - BM2 Raportul de audit extern al managementului ANI |
Perioada mare de timp destinată aprobării proiectului finanţat prin fonduri structurale |
ANI Furnizor de servicii IT |
Buget aprobat prin Fondul Social European - (PO DCA) - Proiectul "Servicii publice eficiente prin simplificarea procedurii de completare, arhivare şi analiză a documentelor în cadrul Agenţiei Naţionale de Integritate şi facilitarea accesului electronic la informaţii de interes public" |
Trimestrul I 2012 şi semestrial | |
Obiectiv specific 3.3 |
Asigurarea protecţiei efective a intereselor financiare ale UE în România, prin mijloace legislative, operaţionale şi informaţionale specifice (BM 4) | |||||||
Măsura 3.3.1 |
Creşterea transparenţei privind beneficiarii sumelor provenite de la UE, precum şi a acţiunilor întreprinse de instituţiile cu atribuţii operaţionale în protecţia intereselor financiare ale UE în România | Punct unic de contact desemnat prin măsuri administrative/legislative Proceduri de lucru stabilite prin măsuri administrative/ legislative Număr de protocoale de colaborare încheiate Sinteze trimestriale elaborate |
Website funcţional Evoluţia impactului neregulilor | Imposibilitatea asigurării finanţării conceperii şi funcţionării site-ului Colaborare defectuoasă din partea instituţiilor implicate în gestionarea fondurilor europene | Principalele instituţii implicate în gestionarea fondurilor europene sub coordonarea DLAF | În limita bugetului aprobat Resurse umane: personalul DLAF şi al instituţiilor responsabile |
Semestrul I 2014 | |
Măsura 3.3.2 |
Protejarea intereselor financiare ale UE prin mijloace specifice puterii legislative şi judecătoreşti şi familiarizarea reprezentanţilor acestora cu iniţiativele europene în domeniu | Două sesiuni de pregătire organizate | Raportul anual DLAF | Imposibilitatea asigurării finanţării pentru desfăşurarea sesiunilor şi a publicării materialelor necesare | DLAF | În limita bugetului aprobat Resurse umane: personalul DLAF, OLAF, DNA |
Semestrul II 2013 | |
Obiectiv specific 3.4 |
Consolidarea mecanismelor de control administrativ | |||||||
Măsura 3.4.1 |
Evaluarea sistemului sancţiunilor administrative şi a implementării lor | Nr. şi tipul de abateri disciplinare Nr. şi tipul de sancţiuni dispuse |
Studiu publicat | - | Secretariatul tehnic al SNA | În limita bugetului aprobat | 2013 | |
Măsura 3.4.2 |
Analiza la nivel naţional a performanţei sistemului de evaluare profesională în administraţia publică centrală şi locală | Nr. şi tipul de standarde profesionale evaluate Nr. şi tipuri de criterii avute în vedere Nr. de contestaţii vizând evaluarea profesională |
Studiu publicat | - | Secretariatul tehnic al SNA | În limita bugetului aprobat | 2013 | |
Măsura 3.4.3 |
Consolidarea autonomiei operaţionale a structurilor de control intern şi audit şi conştientizarea factorilor de decizie de la nivelul instituţiilor implicate cu privire la rolul sistemelor de control intern/managerial |
Nr. de angajaţi raportat la volumul de activitate Resurse materiale alocate Nr. de recomandări formulate/implementate | Rapoarte anuale de activitate | Resurse umane şi financiare insuficiente | Conducerea instituţiei publice Şef corp control Şef structură audit intern | În limita bugetului aprobat | Măsură cu caracter permanent evaluată semestrial | |
Măsura 3.4.4 |
Intensificarea cooperării cu organele judiciare prin valorificarea rezultatelor activităţilor de audit şi control intern | Nr. de sesizări transmise organelor judiciare Nr. de sesizări confirmate prin trimiteri în judecată şi condamnări definitive Nr. activităţi de formare profesională comune |
Rapoarte anuale de activitate Protocoale de cooperare Statistică judiciară |
- | Conducerea instituţiei publice Şef corp control Şef structură audit intern CC MP CSM-INM |
În limita bugetului aprobat | Măsură cu caracter permanent evaluată semestrial | |
Măsura 3.4.5 |
Introducerea cu titlu experimental în instituţii publice a testelor de integritate ca măsură exclusiv administrativă de evaluare a respectării standardelor etice | Nr. de instituţii care introduc testul de integritate Sesiuni de formare profesională Nr. de teste efectuate Nr. şi tipul de sancţiuni disciplinare dispuse |
Acte normative care prevăd introducerea testelor de integritate Metodologie de testare a integrităţii adoptată Informarea angajaţilor cu privire la noua măsură de testare a integrităţii |
Structurile de integritate/prevenire a corupţiei din instituţiile publice în colaborare cu DGA | În limita bugetului aprobat instituţiilor implicate | Semestrul II 2012 Cu raport de evaluare în semestrul I 2013 | ||
Măsura 3.4.6 |
Aplicarea de sancţiuni disciplinare cu caracter disuasiv pentru încălcarea standardelor etice şi de conduită anticorupţie la nivelul tuturor funcţiilor şi demnităţilor publice | Nr. de sesizări primite Nr. de sesizări în curs de soluţionare Nr. de sesizări soluţionate Nr. şi tipul de sancţiuni dispuse Nr. de decizii ale comisiei anulate sau modificate în instanţă Nr. de persoane care au săvârşit în mod repetat abateri de la normele respective |
Comisie de disciplină operaţională Decizii ale comisiei |
Caracter formal al activităţii comisiilor de disciplină Orientarea practicii comisiilor spre cele mai uşoare sancţiuni | Conducerea instituţiei publice | În limita bugetului aprobat | Măsură cu caracter permanent evaluată semestrial | |
Măsura 3.4.7 |
Publicarea periodică a unui raport privind sancţiunile disciplinare | Nr. de rapoarte publicate Nr. de instituţii care transmit contribuţii |
Raport publicat pe site Autoevaluarea prevăzută la 1.1.1 |
Secretariatul tehnic al SNA | În limita bugetului aprobat | Anual | ||
Măsura 3.4.8 |
Introducerea în competenţa organelor de control a obligaţiei de a răspunde într-un mod mai elaborat la întrebările adresate de cetăţean şi de a oferi îndrumări adecvate care să depăşească nivelul răspunsurilor tip sau a sintagmelor şablon |
Proceduri şi instrucţiuni interne privind modul de formulare a răspunsurilor Nr. de plângeri administrative Nr. de sesizări ale instanţei determinate de modul de formulare a răspunsului Gradul de revenire la sesizări, plângeri |
Raport publicat | Secretariatul tehnic al SNA în cooperare cu instituţiile publice cu atribuţii de control | În limita bugetului aprobat | Semestrul I 2012 | ||
Obiectiv specific 3.5 |
Creşterea gradului de recuperare a produselor infracţiunilor urmând cele mai bune practici din alte state membre UE şi consolidarea practicii judiciare | |||||||
Măsura 3.5.1 |
Sprijinirea procesului de revizuire a Constituţiei în sensul modificării prevederilor art. 44 alin. (8) | Modificarea textului din Constituţia României |
Forma finală a proiectului de revizuire | Respingerea de către Parlament a propunerii de modificare a art. 44 alin. (8) din Constituţia României, republicată |
Guvernul României | - | - | |
Măsura 3.5.2 |
Adoptarea de către Parlament a celor două proiecte de acte normative promovate de MJ privind confiscarea extinsă şi valorificarea bunurilor sechestrate înainte de rămânerea definitivă a hotărârilor judecătoreşti | Proiecte de acte normative adoptate de Parlament Recomandări cuprinse în rapoarte Moneyval, GRECO, CE | Monitorul Oficial al României Raport de evaluare CE MCV Raport de evaluare a implementării Deciziei-cadru 2005/212/JAI a Consiliului din 24 februarie 2005 privind confiscarea produselor, a instrumentelor şi a bunurilor având legătură cu infracţiunea |
Respingerea de către Parlament a proiectelor de acte normative | MJ - susţinerea proiectului în Parlament | - | Semestrul I 2012 | |
Măsura 3.5.3 |
Iniţierea unui număr mai mare de investigaţii în cazurile de spălare de bani ca infracţiune de sine stătătoare Vor fi avute în vedere: • Stabilirea drept obiectiv prioritar al organelor de urmărire penală iniţierea unor investigaţii de spălare a banilor, fără a proba fapta premisă • Promovarea bunelor practici existente în materia spălării banilor • Organizarea periodică de reuniuni la nivel tehnic |
Nr. de trimiteri în judecată Nr. de condamnări Nr. de achitări şi motivarea Nr. de sesiuni de formare profesională pentru poliţişti, procurori şi judecători Culegeri de practică publicate pe site-ul MP, MJ, INM Număr de rapoarte elaborate Nr. de proiecte internaţionale Nr. de reuniuni de coordonare la nivel strategic şi tehnic |
Rapoarte anuale MP Statistici complete în cazurile de spălare a banilor Hotărâri ale instanţelor |
Interpretare neunitară a legii speciale în materie Practică neunitară | PÎCCJ în cooperare cu MAI - IGPR- DCCO, ONPCSB, MJ, INM | În limita bugetelor aprobate instituţiilor implicate Proiecte cu finanţare internaţională |
Măsură cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
Măsura 3.5.4 |
Consolidarea cooperării în materia identificării bunurilor provenite din infracţiuni cu instituţiile similare din UE şi reţelele specializate CARIN şi ONU, prin intermediul structurii de specialitate din cadrul MJ desemnate ca Oficiu Naţional pentru Recuperarea Creanţelor | Nr. de cereri de informaţii primite Nr. de cereri de informaţii transmise Nr. de cereri soluţionate în termenul stabilit de statul solicitant Conectarea la reţeaua SIENA a EUROPOL Nr. de activităţi de cooperare (proiecte de asistenţă, formare profesională, studii etc.) |
Raport anual MJ Cereri de cooperare judiciară internaţională Acte normative adoptate pentru consolidarea cooperării inter- instituţionale Hotărâri judecătoreşti definitive |
Date incomplete cuprinse în evidenţele cadastrale |
MJ | În limita bugetelor aprobate instituţiilor implicate Programe internaţionale în derulare buget 264.532 euro Proiecte internaţionale propuse Buget 1: 344.266 euro Buget 2: 803.613,30 lei Buget 3: 14.684 euro |
Evaluare intermediară semestrială şi anuală | |
Măsura 3.5.5 |
Dezvoltarea unui mecanism integrat de monitorizare a măsurilor asigurătorii şi a confiscărilor dispuse în cazul infracţiunilor grave, inclusiv cele de corupţie, precum şi stadiul valorificării acestor bunuri confiscate | Măsuri asigurătorii dispuse Nr. de dosare în care s-a dispus confiscarea specială şi cea extinsă Valoarea confiscărilor dispuse de instanţe şi notificate la ANAF Sume de bani recuperate la bugetul de stat Sistem operaţional Încărcarea automată a datelor statistice de cei care dispun măsurile asigurătorii, confiscări, valorificări Funcţii complexe de căutare şi analiză comparativă a datelor statistice Hotărâri judecătoreşti publicate on-line |
Statistica oficială MP Hotărâri definitive Statistica oficială ANAF Raport anual MJ privind recuperarea creanţelor rezultate din infracţiuni Protocol colaborare interinstituţională Soluţie informatică de tip platformă dezvoltată şi accesibilă celor patru instituţii Raport anual publicat de MJ |
Neasumarea ca obiectiv strategic de către instituţiile implicate Proceduri Întârzieri în interconectarea resurselor de date statistice deţinute de instituţiile implicate |
MJ în cooperare cu MP, MAI, ANAF şi CSM | În limita bugetelor aprobate instituţiilor implicate | Semestrul II 2012 După punerea în funcţiune a sistemului (măsură cu evaluare intermediară semestrială şi anuală) | |
Măsura 3.5.6 |
Modificarea actelor normative şi procedurilor în vigoare astfel încât MFP să poată interveni ca parte civilă în procesele penale în care pasivitatea instituţiilor afectează bugetul public | Nr. de propuneri de modificări ale actelor normative | Analiză legislaţie în vigoare şi drept comparat | Întârzieri în promovarea proiectului de act normativ | MJ în cooperare cu MFP |
În limita bugetelor aprobate instituţiilor implicate | Semestrul II 2012 | |
Măsura 3.5.7 |
Adoptarea de măsuri legislative şi instituţionale pentru o mai bună administrare a bunurilor sechestrate şi confiscate, precum şi reutilizarea resurselor obţinute în programe sociale de prevenire a criminalităţii | Analiză de sistem şi evaluare a bunelor practici europene şi internaţionale Nr. de propuneri de modificare a actelor normative formulate/adoptate Operaţionalizarea unei structuri de management a creanţelor provenite din infracţiuni Bunuri şi sume din confiscări reutilizate în programe sociale şi de prevenire a criminalităţii |
Monitorul Oficial al României Statistici oficiale MFP |
Întârzieri în promovarea proiectului de act normativ | MJ, PÎCCJ, CSM, ANAF | În limita bugetelor aprobate instituţiilor implicate | Semestrul II 2012 pentru finalizarea analizei de sistem Semestrul II 2013 pentru operaţionalizarea unei structuri de management a creanţelor provenite din infracţiuni | |
Măsura 3.5.8 |
Diseminarea bunelor practici în materia identificării, confiscării şi valorificării bunurilor provenite din infracţiuni de corupţie | Nr. şi tipul de bune practici identificate şi diseminate Nr. de procurori judecători şi poliţişti care au acces la bune practici Nr. şi tipul de instrumente şi metodologii de lucru identificate şi diseminate Elaborarea şi distribuirea semestrială în rândul practicienilor a unei publicaţii de tip newsletter care să cuprindă cazuri practice, jurisprudenţă |
Rapoarte şi studii publicate Concluzii ale sesiunilor de formale profesională Newsletter MJ |
Nivel scăzut de participare şi implicare a reprezentanţilor instituţiilor cu atribuţii în materie | MJ în cooperare cu CSM, PÎCCJ |
În limita bugetelor aprobate instituţiilor implicate | Măsură cu caracter permanent şi evaluare semestrială | |
OBIECTIV GENERAL 4 - APROBAREA PLANURILOR SECTORIALE ŞI DEZVOLTAREA SISTEMULUI NAŢIONAL DE MONITORIZARE A SNA | ||||||||
Obiectiv specific 4.1 |
Aprobarea planului sectorial şi autoevaluarea periodică a gradului de implementare a legislaţiei naţionale anticorupţie, în special a măsurilor preventive | |||||||
Măsura 4.1.1 |
Informarea angajaţilor despre procesul de elaborare a planului sectorial de integritate |
Nr. de angajaţi informaţi cu privire la elaborarea planului de acţiune Modul în care are loc informarea (şedinţă, prin corespondenţă) Nr. de contribuţii primite/încorporate |
Proces-verbal/Minută | Caracter exclusiv formal al informării Neparticiparea majorităţii angajaţilor | Conducerea instituţiei | În limita bugetului aprobat | 30 de zile de la adoptarea SNA NOTĂ: Pentru instituţiile cu structură descentralizată termenul este de 45 de zile. | |
Măsura 4.1.2 |
Identificarea riscurilor şi vulnerabilităţilor specifice instituţiei | Nr. de riscuri şi vulnerabilităţi inventariate | Raport de evaluare a riscurilor şi vulnerabilităţilor elaborat | Caracter formal al demersului în absenţa unei metodologii de evaluare a riscurilor | Conducerea instituţiei Echipa de evaluare compusă din conducătorii principalelor compartimente |
În limita bugetului aprobat | 45 de zile de la adoptarea SNA NOTĂ: Pentru instituţiile cu structură descentralizată termenul este de 60 de zile. | |
Măsura 4.1.3 |
Identificarea măsurilor de remediere a vulnerabilităţilor specifice instituţiei | Nr. de măsuri de remediere | Raport privind măsurile de remediere a vulnerabilităţilor elaborat | Caracter formal al demersului în absenţa unei metodologii de evaluare a riscurilor | Conducerea instituţiei Echipa de evaluare compusă din conducătorii principalelor compartimente |
În limita bugetului aprobat | 60 de zile de la adoptarea SNA NOTĂ: Pentru instituţiile cu structură descentralizată termenul este de 75 de zile | |
Măsura 4.1.4 |
Aprobarea şi distribuirea în cadrul instituţiei a planului sectorial şi declaraţiei de aderare la SNA | Plan sectorial aprobat Nr. de copii distribuite |
Decizia de aprobare a planului sectorial Decizia de nominalizare a coordonatorului strategiei sectoriale | - | Conducerea instituţiei Echipa de evaluare compusă din conducătorii principalelor compartimente |
În limita bugetului aprobat | 90 de zile de la adoptarea SNA NOTĂ: Pentru instituţiile cu structură descentralizată termenul nu poate depăşi semestrul I 2012. | |
Obiectiv specific 4.2 |
Monitorizarea implementării planului sectorial şi participarea la sistemul naţional de monitorizare a SNA | |||||||
Măsura 4.2.1 |
Adoptarea declaraţiei de aderare la valorile fundamentale, principiile, obiectivele şi mecanismul de monitorizare al SNA şi comunicarea către Secretariatul tehnic al SNA |
Menţiuni exprese privind aderarea la: - valorile fundamentale - principii - obiective - mecanismul de monitorizare Persoane desemnate pentru implementarea strategiei şi a planului sectorial |
Document adoptat şi transmis Secretariatului tehnic al SNA împreună cu: - planul sectorial - datele de contact ale coordonatorului planului sectorial |
- | Conducerea instituţiei |
În limita bugetului aprobat |
90 de zile de la adoptarea SNA NOTĂ: Pentru instituţiile cu structură descentralizată termenul nu poate depăşi semestrul I 2012. | |
Măsura 4.2.2 |
Operaţionalizarea Secretariatului tehnic al SNA |
Nr. de 10 persoane cu activitate permanentă din care minimum 4 de la alte instituţii publice decât MJ Nr. de voluntari din partea societăţii civile participanţi la activităţi de monitorizare |
Ordin al ministrului justiţiei pentru înfiinţarea Secretariatului tehnic al SNA |
Întârzieri în delegarea la MJ a reprezentanţilor din partea altor instituţii publice |
MJ | În limita bugetului aprobat MJ va iniţia un program cu finanţare internaţională pentru sprijinirea procesului de monitorizare. |
45 de zile de la aprobarea strategiei | |
Măsura 4.2.3 |
Colectarea datelor pentru stabilirea liniei de bază necesare autoevaluării şi comunicarea primului raport către Secretariatul tehnic al SNA |
Date şi informaţii colectate pentru toţi indicatorii cuprinşi în inventarul măsurilor preventive prevăzut la măsura 1.1.1 (anexa nr. 2 la hotărâre) |
Raport de autoevaluare iniţial elaborat şi transmis Secretariatului tehnic al SNA |
Inexistenţa unui mecanism de colectare sistematică a datelor solicitate Absenţa procedurilor de lucru |
Coordonatorul planului sectorial |
În limita bugetului aprobat |
3 luni de la adoptarea strategiei pentru anul 2011 Semestrial | |
Măsura 4.2.4 |
Elaborarea, testarea şi aprobarea metodologiei derulării activităţilor de monitorizare şi a conceptului de portal SNA |
Nr. şi tipul de proceduri de monitorizare Soft dezvoltat compatibil cu soluţiile IT adoptate sectorial |
Metodologie aprobată Concept portal aprobat |
- | MJ - Secretariatul tehnic al SNA |
În limita bugetului aprobat MJ va iniţia un program cu finanţare internaţională pentru realizarea portalului SNA. |
60 de zile de la adoptarea strategiei 2012 pentru prezentarea la nivel de platforme de cooperare şi iniţierea testării 15 iulie pentru aprobare în cadrul reuniunii de coordonare organizate semestrial în coordonarea ministrului justiţiei | |
Măsura 4.2.5 |
Contribuţia la elaborarea Raportului naţional anticorupţie |
Nr. de comunicări către Secretariatul tehnic al SNA Preluarea în planul sectorial a măsurilor minimal cuprinse în planul SNA Colectarea integrală a indicatorilor din inventarul măsurilor preventive prevăzut la măsura 1.1.1 |
Raport naţional semestrial Raport naţional anual |
Transmiterea de date incomplete sau cu întârziere Nepreluarea în fişa de post a atribuţiilor de coordonare şi monitorizare a planului sectorial |
Coordonatorul planului sectorial |
În limita bugetului aprobat |
Iulie pentru raportul intermediar Februarie pentru raportul anual | |
Măsura 4.2.6 |
Participarea la activităţile de monitorizare ale SNA |
Nr. de persoane/instituţie participante la lucrările platformelor de cooperare Nr. de experţi/instituţie participanţi la misiunile tematice de evaluare |
Liste de participanţi Minute Rapoarte naţionale semestriale şi anuale publicate |
- | MJ - Secretariatul tehnic al SNA Conducerea instituţiei Coordonatorul planului sectorial |
În limita bugetului aprobat |
Platforme de cooperare - la fiecare două luni Reuniuni de coordonare - semestrial în coordonarea ministrului justiţiei Misiuni tematice de evaluare - semestrial |